46 833-27-38 Budynek - A, 46 833 53 98 – Budynek B sp4sk@op.pl

Podsumowanie projektu czytelniczego „Wkręceni w czytanie” realizowanego w roku szkolnym 2016/2017

            W tym roku szkolnym jednym z priorytetów w działaniach nauczycieli było propagowanie czytelnictwa wśród uczniów.

Zbiegło się to z faktem uzyskania przez naszą szkołę kwoty 15 tys. złotych na zakup nowości do biblioteki szkolnej w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.

Biblioteka szkolna, we współpracy z dyrekcją szkoły i wszystkimi nauczycielami, wdrażała w ciągu całego roku szkolnego projekt czytelniczy „Wkręceni w czytanie”,  którego uroczyste podsumowanie odbyło się 26 maja 2017 roku.

W tym dniu zostały przypomniane wszystkie działania z projektu, w jakich uczestniczyli uczniowie.

Następnie wręczono laureatom konkursów czytelniczych nagrody i dyplomy, a na koniec uczniowie obejrzeli przedstawienia przygotowane na tę okazję przez koleżanki i kolegów z klas III – VI pod kierunkiem p. Iwony Wacławek i p. Renaty Stasiewicz.

Bibliotekarki szkolne bardzo serdecznie dziękują wszystkim nauczycielom, którzy pomogli zrealizować zadania z projektu oraz wszystkim uczniom, którzy w nich aktywnie uczestniczyli.

Odpowiedzią na to, czy projekt spełnił swoje zadanie jest fakt, że wzrosło czytelnictwo wśród uczniów.

Uczniowie chętnie wypożyczali nowości, często korzystali z czytelni i mamy nadzieję, że zaprzyjaźnili się z książkami na zawsze. A naprawdę warto!

Działania w ramach projektu odbywały się w każdym miesiącu pod innym hasłem, np.: „Październik – z przeczytanymi książkami załóż dziennik”, „Luty – z nowości już jesteś obkuty”, czy „W maju – książki pod drzewami rozkwitają”.

W ramach projektu czytelniczego uczniowie uczestniczyli w następujących działaniach:

  • na „Książkowych schodach” czytali piękne i mądre sentencje o książkach i bibliotekach,
  • spotykali się z autorkami książek dla dzieci i młodzieży: Dorotą Mularczyk, Barbarą Szelągowską i ilustratorką Moniką Jędrychowską,
  • wykonywali „Drzewo czytelnika”, na którym umieszczali argumenty, dlaczego warto czytać książki,
  • brali udział w „Festiwalu czytania” fragmentów utworów autorów piszących w języku francuskim,
  • Międzynarodowy Dzień Książki uczcili „Maratonem czytania” – kilka godzin bez przerwy, na zmianę w poszczególnych klasach, uczniowie czytali fragmenty ulubionych książek,
  • odbyła się uroczystość pasowania uczniów klas pierwszych na czytelników biblioteki szkolnej, którą przygotowały: p. Iwona Wacławek z klasą III a przy pomocy p. Moniki Owczarek oraz p. Renata Stasiewicz,
  • odbywały się lekcje biblioteczne prowadzone przez szkolnych bibliotekarzy, ale także przez zaproszonych gości z Biblioteki Pedagogicznej w Skierniewicach,
  • niezwykłe spotkanie w bibliotece mieli uczniowie z Małgorzatą Michalak wolontariuszką ze Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt w Skierniewicach – niezwykłe, bo prelegentce towarzyszyła suczka Premia jedna z podopiecznych schroniska,
  • były też „Mikołajki z książką”, „Literacka mapa Polski”, „Piknikowe czytanie”,
  • odbywały się lekcje prowadzone we współpracy z nauczycielami języka polskiego i wychowawcami klas I – III „Poznaj książki z Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa”,
  • fragmenty nowości uczniowie czytali na godzinach wychowawczych, przed lekcjami, w świetlicy szkolnej i w czytelni,
  • zorganizowane były 4 konkursy czytelnicze: na prezentację multimedialną „Zaprezentuję ci moją ulubioną książkę”, konkurs czytelniczo – plastyczny „Przeczytaliśmy – namalowaliśmy”, konkurs dla uczniów klas II „Niebieski koralik Karolci” oraz konkurs na „Najpiękniejszy dzienniczek lektur” dla uczniów klas III,
  • uczniowie i ich rodzice mieli istotny wpływ na utworzenie listy książek do zakupu w ramach wspomnianych 15 tys. zł.,
  • dla rodziców publikowaliśmy pogadankę „Jak wychować pożeracza książek?”, „10 powodów dla których warto czytać na głos” oraz listę książek wartych przeczytania przez rodziców,
  • wiele działań zachęcających do czytania wykonywali wychowawcy klas I – VI oraz nauczycielki ze szkolnej świetlicy w ramach klasowych projektów czytelniczych – trudno wszystkie wymienić.