46 833-27-38 Budynek - A, 46 833 53 98 – Budynek B sekretariat@sp4-skierniewice.pl

Z okazji Światowego Dnia Ziemi uczniowie włączyli się w kilka działań. Część uczniów sadziła las inni wykonywali plakaty i wykazali się kreatywnością, na szkolną wystawę dostarczono wiele ciekawych prac zachęcających do dbania o środowisko naturalne i segregację odpadów.
Na godzinach wychowawczych uczniowie obejrzeli film „Kto jest odpowiedzialny za zmiany klimatyczne? Kto to powinien naprawić?”, z którego dowiedzieli się, że jesteśmy w przededniu kryzysu klimatycznego. Średnia temperatura na naszej planecie z roku na rok się podwyższa, co przekłada się bezpośrednio na stan klimatu i gwałtowne zmiany, jakie możemy obserwować na całym świecie. Efekty zmian klimatu to gwałtowne zjawiska atmosferyczne, takie jak nawałnice, tornada itp., to anomalie pogodowe, to fale ciepła jakich dotychczas nie mieliśmy. Skutki tych i innych zmian zmuszają wiele osób do zmiany miejsca zamieszkania z uwagi na susze i warunki klimatyczne utrudniające funkcjonowanie. Szacuje się, że z uwagi na zmiany klimatyczne do 2050 roku 200 milionów osób będzie musiało opuścić swoje miejsca zamieszkania. W Chinach produkowane jest 30% dóbr, z jakich korzysta cały świat. Istotną kwestią zwiększonej emisji CO2 i innych gazów jest zmiana stylu życia, tego w jaki sposób spędzamy czas wolny, z jakich dóbr korzystamy na co dzień i ile ich posiadamy. Polska w 2018 roku odpowiadała za 10% emisji CO2 w Unii Europejskiej. Za połowę tej emisji odpowiedzialny jest przemysł energetyczny. Elektrownia w Bełchatowie od wielu lat zajmuje pierwsze miejsce w rankingu największych emitentów CO2.
Uczniowie wykazali się ogromną wiedzą z zakresu ochrony przyrody i potrzeby dbania o całe nasze środowisko podczas rozwiązywania zadań z zakresu ekologii. Wszyscy utrwalili sobie, co to jest recykling i jak należy segregować odpady, ile czasu potrzeba na ich rozkład.
A także użyciu kalkulatora śladu węglowego obliczyli swój osobisty udział w emisji gazów cieplarnianych. Kalkulator wyliczył, jaki jest wpływ na środowisko ucznia biorąc pod uwagę różne sfery życia: siedząc w ciepłym pokoju, biorąc kąpiel, podróżując samochodem, pociągiem lub samolotem, robiąc zakupy. Uczniowie chętnie podawali pomysły w jaki sposób mogą zmniejszyć swoją emisję.